Maartje Blijleven: Een persoonlijke verhaal over ambitie

Foto: We love communities

Wat ik het allerliefste doe? Mijn ambitie is jou als ambitieuze ondernemer leren hoe je een tribe creëert die niet kan wáchten om van je te kopen! Want online communities zijn life-changing!

Waarom ik digital community & content expert ben geworden…

Als kind van twee sociale ouders ben ik onbewust mijn hele leven al bezig geweest met het op- en uitbouwen van communities: in de buurt, op school, op het werk. Mijn moeder werkte meer dan 25 jaar als maatschappelijk werkende die groepen familieleden begeleidde van (jong) dementeerden. Mijn vader is pedagoog en maakte o.a. lesmateriaal voor het beroeps- en bedrijfsleven. Ze kennen elkaar via vrijwilligerswerk, omdat ze graag anderen helpen. Werken met groepen mensen en hen begeleiden en kennis overbrengen zit dus in mijn dna. 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik uiteindelijk digital community & content expert ben geworden en graag anderen help om succesvol te zijn met hun online community en relevante content. We hebben elkaar nodig om succesvol te zijn. Samen kom je verder dan alleen. 

Waarden die ik belangrijk vind heb ik vanuit huis meegekregen: saamhorigheid, verbinding en onafhankelijkheid. Ik geloof dat je alleen onafhankelijk en succesvol kunt worden, als je investeert in een sterk netwerk, in jouw online community. Je hebt geen old-boys-network nodig om succesvol te zijn, je creëert je eigen netwerk! Ik gun iedereen een happy, zinvol en succesvol bestaan dankzij de kracht van online communities. En zou je er graag mee helpen. 

Impact maken en kansen grijpen

Twintig jaar ben ik zzp-er en ondernemer en net als veel ondernemers heb ik zelf ook geworsteld met het activeren van mijn online community, zichtbaar zijn, impact maken en nieuwe klanten binnenhalen. Ik was heel goed in het opzetten en activeren van communities van grote A-merken, maar voelde als ondernemer een grote drempel om mijn eigen groep te starten. Wat als ik afgewezen word?! Niet goed genoeg ben en faal? Uit angst stelde ik een eigen community steeds uit. 

Daardoor liet ik kansen liggen. Kansen die ik als ondernemer keihard nodig had! Om geld te verdienen, te connecten met mijn ideale doelgroep en te doen waar ik echt gelukkig van word. Ik begreep niet waarom het anderen wel lukte en mij niet. Totdat ik onderzoek deed, hulp kreeg en leerde wat de ingrediënten zijn van een succesvolle community. 

Mijn eigen ’tribe’ was de ambitie

In 2017 werd ik medeoprichter van twee Facebookgroepen ‘om de wereld een beetje beter te maken’. Maar pas op 1 september 2020 startte ik mijn eigen tribe, de Community Leaders Club. In 3 maanden tijd had ik niet alleen 1.130 nieuwe leden in mijn community, maar haalde ik ook 42.785 euro aan omzet binnen via nieuwe klanten! Voor mijn business was dat een game-changer. Vooral omdat ik geen ster ben in ‘harde sales’. De nieuwe manier van verkopen vanuit verbinding via een actieve online community, past veel beter bij me. Na een onrustige zomer met amper klanten, werd ondernemen na het oprichting van de Community Leaders Club weer leuk en kreeg ik mijn plezier in ondernemen terug.

Inmiddels noemen ze mij de Queen of Communities en weet ik als geen ander hoe je jouw online community voor jou kan laten werken.

Toen ik eindelijk begreep hoe je community building ook als ondernemer in kunt zetten, besloot ik het compleet anders te doen. Met succes! Ik ben binnen een jaar een veelgevraagd spreker geworden op (internationale) evenementen, stond in veel (vak)media zoals Nieuws.nl, de Adformatie, Emerce, MarketingFacts, MarketingTribune, LBB, Nederlands Media Nieuws, MT.nl, Managementboek, BNR nieuwsradio, RTL4 en kom ook regelmatig LIVE op televisie als Digital community & content expert.

Ik werd genomineerd voor de Viva400 in de categorie Zakenwonders en voor de Vrouw in de Media Award. En ik lanceerde de Online Community Academy middenin de Crisis-tijd, die binnen mum van tijd vol zat.

Doordat ik zichtbaarder ben kan ik nóg meer mensen helpen met hun online community, waar ik heel blij van word. #blijleven. Het heeft echt gewerkt als sneeuwbaleffect. 

‘Wauw, zelfs Facebook boekt me nu om op hun Facebook Community Day in o.a. Tel Aviv te spreken.’

Nu komen klanten via via vanzelf bij mij en weten mensen mij te vinden als dé expert in mijn vakgebied: online communities relevante content die verbind. Dat gun ik jou ook, dat je in jouw branche dé expert bent waar mensen het eerst aan denken als ze een grote opdracht hebben. En die redacties bellen als ze een expert zoeken voor hun tv-programma. Dat je programma of product binnen no-time is uitverkocht.

Het is ineens heel snel gegaan. Als je me dat 2 jaar geleden had verteld, dan had ik je gewoon niet geloofd! En het klinkt misschien gek maar ik heb nog steeds moeite om het te geloven…

Dat gun ik jou ook! Sterker nog: ik weet zeker dat het voor jou ook mogelijk is om succesvol te zijn dankzij online communities. 

Zelf leerde ik de fijne kneepjes van het vak bij o.a. Endemol, RTL, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot en Schiphol, maar ook van de vele gesprekken die ik voer met mijn 1:1 klanten en publiek na mijn (internationale) talks bij o.a. de Social Media Week, Digital Marketing World Forum en de Facebook Community Days die internationaal door Facebook zelf georganiseerd worden en waar ik meerdere keren sprak.

Heb je problemen om nieuwe klanten te binnen te halen? 

Ben je niet zichtbaar genoeg, creëer je onvoldoende impact en haal je je doelen niet?

Online community building is hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven. Waarmee je van volgers klanten en fans maakt en als community leider de zichtbaarheid en expertstatus krijgt die je verdient. Met een constante stroom van klanten en meer omzet als gevolg.

De eeuwenoude manier om verbondenheid en vertrouwen te creëren, is ook de ideale manier om online relaties te bouwen, te onderhouden en doelgroepen goed te leren kennen op een authentieke en aansprekende manier. Maar alleen als je het goed doet. Zonder de juiste strategie en begeleiding, bloedt je community dood en loop je niet alleen veel kansen mis, maar kan het je merk ook schaden.

Met 20 jaar ervaring weet ik precies hoe je dit geheim omzet naar succes en continuïteit in je business: meer klanten. Daarom kan ik jou ook helpen met een 1:1 traject, een online programma en mijn boek. Speaking off: mijn boek We love communities werd al meteen in de pre-sales een bestseller en stond 27 dagen op #1 in de Managementboek bestseller top 100. Echt een dream come true! <3 

Dit was mijn ondernemersverhaal. En jij? Waar komt jouw ambitie vandaan?

Liefs,

Maartje

Reacties

Cookieinstellingen