Drie vrouwen ontwikkelen na eigen (borst)kanker ervaringen een speciale beha

Anita Schimmel (L), Mariette Jilderda (R) en Anneke Geitenbeek (voorgrond)
Foto: Caroline van Ewijk (Caroline fotografie)

Geen enkele vrouw wil 10, 20 of 30 jaar met een hooggesloten, huidkleurig, medisch compressiehemd onder haar bovenkleding rondlopen of dagelijks met pads in haar beha utteren. In 2015 kreeg Anita Schimmel borstkanker en als gevolg daarvan chronisch borstoedeem. Ze was toen 52 jaar. Jaren worstelde zij met de diepgewortelde wens er weer mooi en sexy uit te zien.

Anita Schimmel: “Een vrouw met chronisch borstoedeem moet ons inziens de keus hebben uit meerdere opties, waarbij zij zelf kan bepalen wat zij draagt en wanneer. Zij zou ’s nachts kunnen kiezen voor een medische oedeembeha en overdag voor een mooie en sexy variant. Of andersom natuurlijk!”

Borstoedeem is een ophoping van vocht in de borst, waardoor deze groter wordt en strak en hard aanvoelt. Omdat een vrouwelijke goedwerkende oedeembeha domweg niet te koop is, besloot zij die zelf te gaan ontwikkelen. “Dan komt het moment waarop ik mijn baan in oktober 2020 opzeg, Anneke mijn vriendin aanhaakt en in februari 2021 Mariette die, na haar eigen borstkanker ervaring, ook een soortgelijke droom koestert en ons team komt versterken. Vanaf dat moment is er focus, verdelen we de taken en geldt het motto ‘alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’. Vrijwillig zetten we onze schouders er onder. We contracteren twee designers en na enkele testmodellen worden de finale prototypes beoordeeld door een pasvorm expert.”

Wat eerst een onmogelijk opgave leek, is gelukt. “Dit model is veelbelovend en de complimenten waard”, aldus de ervaren lingerie pasvormexpert Cassandra Saeijjs.

We praten niet over oedeem

Dat de Bratelle dames niet alleen staan, blijkt uit de vele reacties die zij ontvangen. Zoals van onder andere Politiekorpschef Ingrid Schäfer-Poels. Zij geeft leiding aan 3000 voornamelijk mannelijke collega’s. Zij deelde haar borstkanker ervaring openlijk met hen. De oedeemklachten die zij overhield na de behandeling hield zij voor zichzelf, zoals eigenlijk alle vrouwen, want je bent immers genezen. Ingrid: “Ik heb het geaccepteerd als iets dat erbij hoort, nu ik weet dat er een oplossing is wil ik het onmiddellijk hebben.”

De beha is vanaf 15 oktober online te koop via de website van Bratelle. De beha is naast stoer en sexy, vooral comfortabel, heeft bredere schouderbandjes, geen beugels, naden en stiksel én heeft een masserende werking.

Belang van onderzoek

Het is van belang aan te tonen dat het werkt. Onderzoek is een van de belangrijkste elementen van onze cultuur. Dankzij uitvindingen en wetenschappelijke bewijzen verandert ons dagelijkse leven continue. Ons welzijn neemt er door toe en het helpt een einde te maken aan allerlei problemen die voorheen veel mensen troffen.

Het Meander MC in Amersfoort doet onderzoek naar de werking (Fille Bratelle studie). Maar de dames willen zelf ook onderzoek doen en kiezen voor een soft launch, dat wil zeggen dat de beha de klantervaringen vanaf de allereerste verkoop worden opgehaald. Ook kiezen zij voor pre-orderen, er worden geen grote voorraden aangelegd, en als het ware op bestelling gemaakt. Enerzijds om waste te voorkomen, anderzijds zodat er nog bijgestuurd kan worden. Dat betekent wel dat de klant na het bestellen nog even op de levering moet wachten.

Het doel van de dames? Het leven van vrouwen na borstkanker een beetje aangenamer maken, waarbij ze niet nog jarenlang geconfronteerd hoeven worden met de ongemakken er van. Wil je weten hoe het verhaal van de dames verdergaat? Volg ze op social media, of stuur ze een e-mail (info at bratelle punt nl), dan houden ze je op de hoogte.

Reacties