Carool’s Column: Slaapritme

Carool Rijnierse
Foto: Privé

Met 22 jaar ‘stewardess’ op mijn cv zegt dat een heleboel over mijn slaapritme. Of over het slaapritme wat er niet was. De helft van mijn leven bevond ik mezelf in een soort van oneindige jetlag. Het ene moment ben je ergens in de wereld waar het negen uur vroeger is om vervolgens een week later op een plek in de wereld te staan waar de uren in de plus zitten. “Aan een jetlag ben jij zeker wel gewend.” Dat was meestal de veronderstelling van anderen. Nou nee, aan een jetlag wen je nooit. Aan slaaptekort ook niet. Maar ik heb door de jaren heen wel geleerd om hiermee om te gaan.

Ben je een ochtend of een avond persoon? Ook zo’n vraag. Onder mijn collega’s pikte je ze er zo tussenuit. De mensen die goed functioneerden in Los Angeles, Lima en Buenos Aires waren duidelijk de avondmensen. Ik daarentegen, ochtendpersoon, kwam juist tot leven in Bangkok, Singapore en Kuala Lumpur. Na een verblijf in Los Angeles kon je mij opvegen. Slapen deed ik er bijna niet. Om 01:00 in de nacht voelde het voor mij als 09:00 in de ochtend, was ik klaarwakker en hunkerde ik al naar een ontbijt. En dat terwijl ik in het verre oosten juist heel goed sliep en meteen in het ritme van de lokale bevolking zat. In het begin zat ik er heel erg mee dat ik in bepaalde landen amper sliep. Nou ben ik nooit een flinke slaper geweest, maar in een tijdsbestek van 48-uur er maar 6 uur kunnen slapen, houdt niemand vol. Door middel van ‘verzoek reizen’ lukte het mij meestal wel om naar het verre oosten te vliegen. Dan kwam ik uitgerust weer thuis. Door al dat vliegen en de jetlags leer je je lichaam en je slaapritme goed kennen en herkennen. Zo weet ik dat ik aan vijf à zes uur slaap per nacht meestal wel genoeg heb. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Iedere dag uitgerust wakker worden

Slapen en de uren die je hiervoor nodig hebt, is grotendeels een mentaal dingetje. Als jij maar vaak genoeg jezelf blijft vertellen dat je tien uur slaap per nacht nodig hebt en in de ochtend chagrijnig bent, dan is dat op een gegeven moment ook zo. Ik ken genoeg ex-collega’s die speciaal naar Amerika gingen vliegen om daar de Walmart aan slaapmiddelen leeg te kopen. Waar je hier bij je huisarts moet smeken om slaapmiddelen te krijgen, en terecht, liggen ze daar in grote potten smachtend op jou in de schappen te wachten. Ik ken genoeg mensen die daar niet meer zonder kunnen. Gelukkig ben ik daar nooit aan begonnen. Wel heb ik een andere manier gevonden om beter met het slapen en vooral het niet-slapen om te gaan. En om iedere dag uitgerust wakker te worden.

Al bijna twee jaar vlieg ik niet meer. Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik mijn bioritme ‘terug’ heb, als ie trouwens ooit weg is geweest. Een ochtendmens ben ik nog steeds. Iedere dag word ik uit mezelf wakker. Rond de klok van 04:30 word ik uitgeslapen wakker en begin ik de dag met een lange wandeling met de honden. Ik gedij daar heel goed op. Regelmatig krijg ik van mensen te horen dat het niet gezond is dat ik zo ‘weinig’ slaap. Ik zie dat anders. En mijn bioritme dus ook. Ieder mens is anders en het luisteren naar je eigen lichaam is het beste wat je voor jezelf kan doen. Een simpel trucje helpt mij hierbij. Iedere avond voor het slapen gaan heb ik een meditatief momentje. Ik noem op waar ik dankbaar voor ben en ik vraag aan mijn lichaam om wakker te worden wanneer ik genoeg rust heb gehad. Dus wanneer dit na vijf uur slapen is, neem ik dat voor lief. Ik vertrouw erop dat mijn lichaam en geest precies weten wat goed voor mij is. Toen ik dit een kleine twee jaar geleden, na het afsluiten van mijn vliegperiode, als advies kreeg van een mental coach ben ik het gaan uitproberen. Baat het niet dan schaadt het niet, dacht ik. Ik word sindsdien iedere dag uitgeslapen en uitgerust wakker. Zonder slaappillen, slaaptherapie of uren woelen. Soms kan een oplossing heel simpel zijn. Mij heeft het in ieder geval enorm geholpen.

Reacties