Nieuw magazine voor vrouwelijke ondernemers

Yvonne van Balkom
Foto: Nabor Dupont

Ondernemer Yvonne van Balkom (39) lanceert op maandag 8 maart een nieuw magazine, genaamd FEEM Magazine. Het start in een online variant en is gericht op vrouwelijke
ondernemers. “Het is heel vreemd dat in een overvol medialandschap weinig tot geen onafhankelijke magazines zijn die zich op vrouwelijke ondernemers richten, terwijl die groep
de laatste jaren enorm stijgt,” legt Van Balkom uit.

“Ik voelde een paar maanden geleden de behoefte om een uitgebreid artikel te schrijven over businesscoaches, met diverse interviews waarbij we het onderwerp van diverse kanten bekijken,” vertelt de ondernemer. “Maar meteen daarna realiseerde ik me dat ik dat artikel eigenlijk nergens aan kon bieden. De huidige magazines met een onafhankelijke redactie plaatsen zo nu en dan wel eens wat over ondernemers, maar ik nergens zag ik een duidelijke link met wat ik voor ogen had. De volgende dag viel het kwartje: ik ga het zelf opzetten.” Inmiddels bestaat de redactie uit 18 teamleden.

Impact first

FEEM, ontstaan vanuit het Engelse woord ‘fame’, roept vrouwelijke ondernemers op om van zich te laten horen. “Veel vrouwelijke ondernemers zijn heel bescheiden, terwijl ze zich best meer zouden mogen profileren. En aan de andere kant zeggen we hiermee ook: ‘Het draait niet om de fame. Het gaat niet om het aantal volgers op social media. Het gaat om de impact die je maakt met je bedrijf.’ Het draait bij Van Balkom, 16 jaar geleden afgestudeerd als journalist, ook om die impact. “Natuurlijk zet ik mijn ondernemerservaring in om dit online magazine ook financieel winstgevend te maken, maar de financiële winst staat niet voorop. Ik zie mezelf als een social entrepreneur. Dat betekent dat ik ga voor impact first.”

Ze wordt geleid door een sterke intrinsieke motivatie en legt uit: “Het is algemeen bekend dat de houdbaarheidsdatum van het huidige economische systeem – waar welvaart boven alles gaat – voorbij is. Steeds meer mensen realiseren zich dat hun geluk niet te vinden is in een grotere auto, werkstressgerelateerde klachten blijven stijgen en ook moeder natuur schreeuwt dat het anders moet. We bevinden ons momenteel in een overgang van een oud naar een nieuw economisch systeem. En vrouwelijke ondernemers spelen daarin een belangrijke rol, omdat zij eraan bijdragen dat het ondernemerslandschap meer in balans komt wat betreft masculiniteit en feminiteit. Dat is wat deze tijd nodig heeft.” Het magazine opent met een artikel dat deze stelling onderbouwt en hoopt met alle artikelen een bijdrage te leveren aan deze transitie.

Elkaar inspireren

Op dit moment is 37 procent van de zelfstandigen vrouw. “Dit mag veel meer in balans komen,” aldus Van Balkom. “Met onze artikelen zorgen we voor zichtbare rolmodellen, worden vragen van lezers beantwoord en inspireren we elkaar.” Het motto van het magazine is: ‘We rise by inspiring each other‘. Dit gaat verder dan alleen de artikelen, wat de hoofdredacteur betreft. “Met de lezers die dat willen komen we ook wekelijks online bij elkaar om samen te praten over wat ons bezighoudt, hoe we vanuit onze feminiene kracht ons bedrijf kunnen opbouwen zoals we voor ogen hebben.” De artikelen zijn voor gratis te lezen op www.feemonline.nl Het is de intentie van Van Balkom om
over een tijd ook een gedrukte variant uit te brengen.

Reacties