Hoofdeconoom Marieke Blom van ING Nederland wint de Vrouw in de Media Award 2020

Marieke Blom
Foto: Vaker in de Media

Hoofdeconoom ING Nederland, Marieke Blom, is de winnaar van de twaalfde landelijke Vrouw in de Media Award 2020. Zij kreeg de award virtueel via Zoom uitgereikt door de vorige prijswinnaar Iva Bicanic, landelijk coördinator Centrum Sexueel Geweld.

De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. 7000 mensen brachten een stem uit.

Economie op heldere wijze geduid

Marieke Blom is één van de veertien genomineerde vrouwelijke deskundigen voor de landelijke award die zich in 2020 in de media heeft geprofileerd. Samen met spoedeisende hulparts Heleen Lameijer en restaurator Abbie Vandivere kreeg ze de meeste stemmen. De jury koos uit de top drie unaniem voor Blom, omdat ze haar expertise breed heeft gedeeld in de media (radio, televisie, kranten, in podcasts, internet en op social media). Ze is in haar optredens een baken van rust in de financiële hectiek die 2020 kenmerkte. Ze weet in een tijd van coronacrisis waar emoties hoog opliepen in haar analyses de rust te bewaren en ingewikkelde economische onderwerpen op een heldere manier voor een breed publiek toegankelijk en begrijpelijk te maken.

De stemmers: “Een vrouw in een stoel waar meestal mannen zitten. Marieke Blom geeft zeer goede uitleg over effect van coronamaatregelen op de gehele economie. Duidelijke analyses en to-the-point. Economie heeft de naam droog en eenzijdig te zijn (het gaat alleen maar om geld). Marieke maakt het fris, actueel en persoonlijk! Ze heeft de gave om complexe zaken heel duidelijk uit te leggen. Geeft situaties en consequenties weer. Gaat geen keiharde discussie met anderen aan c.q. dringt geen mening op en laat de kijker/lezer zelf bepalen. Ze is een rolmodel; een vrouw die binnen een mannenbolwerk een pad vrijmaakt voor andere vrouwen om zich te profileren voor wat ze waard zijn! Door haar ga je economie beter begrijpen en leuk vinden. Helder, zakelijk, kort en gewoon leuk. Een topeconoom.”

Aandeel experts m/v aan tafel in talkshows en andere media

De initiatiefnemers Janneke van Heugten van Mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van Sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia (radio, kranten, televisie en nieuwssites) schommelt al jaren rond de 20 procent en neemt nauwelijks toe (bron: http://youcantbewhatyoucantsee.com/.

Over de Vrouw in de Media Award

Tot en met donderdag 28 januari kon er worden gestemd op www.vrouwindemedia.nl. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de genomineerden zich het beste heeft geprofileerd in de media. Vervolgens maakte de jury bestaande uit Marianne Verhoeven (hoofdredacteur maandblad Opzij en voorzitter van de jury), Ann-Lynn Hamelink (eindredacteur/presentatrice RTL-Z) en Maria Punch (stemcoach, presentatietrainer BNR-radio) een keuze uit de drie experts die de meeste stemmen kregen.

Eerdere winnaressen

Het is de twaalfde keer dat de Vrouw in de Media Award is uitgereikt. Eerder ging de landelijke award naar Iva Bicanic, coördinator Centrum Seksueel Geweld (2019), Janneke Wittekoek, cardioloog en directeur van de Heartlife kliniek (2018), Annemarie Heite, woordvoerder aardbevingsproblematiek Groningen (2017), atleet Daphne Schippers (2016), longarts Wanda de Kanter (2015 en 2014), dressuurrijder en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabist Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009). De prijswinnaar ontvangt een beeld gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt. De landelijke prijs is op woensdagavond 3 februari 2020 tijdens een zoomevent bekendgemaakt.

Reacties