Wat als je je kwetsbaar voelt in deze tijd van corona? Pleidooi om tranen en verdriet de ruimte te geven

Foto: Pexels

We kunnen niet om de corona crisis heen. Dat is een ding wat zeker is. Er zijn vele en grote zorgen. Daarnaast zie ik overal berichten verschijnen van mensen die kansen zien door de maatschappelijke ontregeling die het coronavirus brengt. Dat is natuurlijk geweldig. Ik zie zelfs teksten als ‘de corona crisis haalt het beste in me naar boven”.  Maar wat als deze crisis nou niet het beste in je naar boven haalt? Wat als je de energie niet hebt om creatief te denken? Wat als je alle moeite moet doen om jezelf staande te houden?

Zelf ben ik, door een recente scheiding, nog aan het wennen aan mijn nieuwe situatie als alleenstaande. En toen kwam dan de corona-uitbraak. Ik voelde me door mijn persoonlijke situatie al kwetsbaar, had verdriet en was druk zoekend hoe mijn nieuwe leven vorm te geven. En net leek er een klein broos evenwicht te ontstaan en nu laat de corona crisis mijn grondvesten opnieuw schudden.

Zoals ik zijn er natuurlijk veel meer mensen in zo’n, of vergelijkbare situatie. Maar je loopt niet gauw te koop met je kwetsbaarheid, je paniek en je verdriet. Dat maakt het extra eenzaam.  Daarom wil ik mijn mond open doen en mijn hart laten spreken. Als ik echt uitspreek wat ik voel dan zeg ik niet dat de crisis mij moois brengt. Nee, dan houd ik een pleidooi voor zichtbaarheid van tranen en verdriet.

Want hoe fijn is het als je je tranen kunt huilen. Als je ze niet hoeft weg te stoppen. Als je je niet groter voor hoeft te doen dan je bent. Als je jouw kwetsbaarheid en verdriet de ruimte mag geven. Dat is een verademing. Dat geeft ruimte en is helend. Je mag namelijk zijn precies zoals je bent en precies zoals je je voelt. Verstoppen hoeft niet.

Maar hoe kun je emoties ruimte geven op een manier die constructief is? Ik weet door mijn eigen ervaringen, en vanuit mijn professionele achtergrond, hoe helpend het is als je hier handvatten voor krijgt. Ik heb er daarom 5 belangrijke handvatten opgeschreven:

1. Besef dat je tranen smeltwater vanuit je hart zijn. Door deze ruimte te geven kan je hart helen van de pijn en verwondingen die daar voelbaar zijn. Tranen zijn waardevol, het zijn genezende gouden druppels. Tranen en verdriet mogen gezien worden. Ze verdienen liefdevolle aandacht. Bovendien kent ieder mens verdriet en heeft ieder mens tranen. Je bent dus niet alleen hierin.

2. Reik uit naar vrienden en bekenden om je verdriet en tranen te delen. Alleen huilen is gewoon niet prettig en het is heel fijn als iemand er met aandacht voor je kan zijn. Maar anderen kunnen dit alleen doen als jij hen informeert en laat weten hoe het werkelijk met je gaat. Het mag! Wil je liever niet bij vrienden uithuilen? Zoek dan een professional, een coach of therapeut,  waar dat wel kan en waarbij jij je prettig voelt.

3. Geef expressie aan dat wat je voelt. Ieder mens heeft een manier waarop hij zich het liefste uit. Voor de één is dat schrijven voor de ander is dat bijvoorbeeld zingen, wandelen, dansen, tekenen, schilderen of tuinieren. Probeer uit wat het beste bij jou past. Expressie geven aan je gevoelens zorgt ervoor dat je energie blijft stromen en je jezelf niet vast zet.

4. Wees je bewust van je lichaam. Je lijf is het huis van je ziel en is bijzonder wijs. Ga maar eens met je aandacht naar je voeten en voel hoe zij je dragen. Ga ook maar eens met je aandacht naar je adem. Die gaat vanzelf en voorziet jou de hele dag van zuurstof. Verzorg je lijf liefdevol. Neem een extra douche, smeer jezelf lekker in en draag kleding die zacht en comfortabel is.

5. Kalmeer je mind en breng je aandacht in het Nu. Dit is een belangrijk punt want voor je het weet gaan je gedachten met je aan de haal. We kunnen allemaal zo goed denken maar dit kan enorm in de weg zitten. Gedachten zijn niet allemaal perse waar dus houd jezelf niet voor de gek en kom in het Nu.  Wat is er nu, op dit moment? Waar ben je? Wat zie je? Wat hoor je? Wat ruik je? Voel je de beweging van je adem? Deze vragen helpen om je aandacht naar het huidige moment te brengen, naar het NU. Dit geeft rust en kalmeert.

Natuurlijk is je verdriet met deze punten niet meteen weg en opgelost. Wel helpt het je om zelf met je verdriet en kwetsbaarheid te kunnen omgaan. En dat is echt al heel wat. Dat is bijzonder waardevol.  In deze tijd wordt opgeroepen om voor elkaar te zorgen. Voor een ander zorgen is soms makkelijker als voor jezelf zorgen. Maar weet dat je tranen gezien mogen worden. Jij mag gezien worden. En besef dat je waardevol bent, ook als je je kwetsbaar voelt. Dus, zorg goed voor jezelf!

Dit artikel is geschreven door Joke Plaatsman, Gestalttherapeut en Resonantieschilder.

Reacties