Hoe houd je het hoofd koel als je thuis zit met kinderen?

Foto: Unsplash.com

Miljoenen Nederlanders ziteen met het hele gezin noodgedwongen thuis vanwege het coronavirus. Een noodzakelijke maatregel om de verspreiding van het virus tegen te gaan, maar er loert wel een ander gevaar: Stress en gebrek aan lichaamsbeweging. Juist je geest en je lijf hebben activatie nodig om gezond te kunnen functioneren.

Hoe ga je thuis met de veranderde situatie om? Je moet thuis werken, terwijl je kinderen ook aandacht vragen. Daarnaast zit je boven op elkaar. Wat kun je doen om jezelf fit te houden? Dat dit extra stress geeft is onvermijdelijk. Belangrijk is te beseffen dat die extra spanning komt omdat de belangen van de gezinsleden met elkaar botsen.

Wat kun je er tegen doen?

  • Stap 1 De situatie accepteren: Het is zoals het is. Deze tijd vraagt van ons allemaal iets. Het heeft geen zin je ertegen te verzetten. Je krijgt niet (volledig) wat je wilt
  • Stap 2 Ga bij elkaar zitten en bespreek hoe je de nieuwe situatie zo goed mogelijk door komt. Kinderen vanaf 7 jaar kun je erbij betrekken. Voor pubers is het heel lastig om thuis te blijven; het heeft tijd nodig voordat dit doordringt. Juist de link voor het gevaar van opa of oma kan een motivatie zijn. Geef je kinderen de nodige informatie en maak afspraken om er samen uit te komen. Om extra stress te voorkomen : maak afspraken met je pubers waar zij zelf deelgenoot van zijn.
  • Stap 3 Bespreek hoe jullie samen de dag gaan indelen, met respect voor ieders belang.
  • Stap 4 Breng ritme en structuur aan. Maak een schema. Anders wordt het stress en chaos in je dagindeling en dus ook in je hoofd. Zoals op je werk en je kinderen op school, functioneren wij het best in ritme. (zo werkt het ook in de natuur) Dit kun je ook thuis aanbrengen. Geef duidelijk en zichtbaar aan wanneer je niet gestoord kan worden en de andere ouder er is om de vragen van je kinderen te beantwoorden. Als er een “pauze” is ingedeeld zorg er dan voor dat je even naar buiten gaat voor een blokje om, nu het nog kan.
  • Stap 5 Nu de sportschool dicht is en alle sportverenigingen gesloten zijn, komt het op je eigen initiatief aan: bedenk waar jezelf het meest energie van krijgt. ’s Ochtends meteen 15 minuten fietsen? Of een 7 minutes workout?  Tussen de middag blokje om lopen? Ook hierin kun je je kinderen bij betrekken. Zeker als je een (voet)bal meeneemt. Welke bewegingsvormen kun je wel doen? Hardlopen? Fietsen? Wandelen? Touwtje springen? Je kan dit allemaal op internet vinden. Stel dat wij binnenkort ook niet meer naar buiten mogen om te sporten, dan vraagt dat om meer creativiteit. Toch is er dan ook genoeg te verzinnen. De uitdaging ligt in tijd ervoor nemen en discipline hebben om het uit te voeren.
  • Stap 6 Geef aandacht aan jezelf om mentaal op te laden. Met vrienden afspreken, uiteten of de kroeg in is er niet meer bij. Het komt nu echt op jezelf aan. Naast de lichamelijk voordelen, heeft je mentale gesteldheid ook baat bij lichaamsbeweging. Voel je je down door het gebrek aan social contact, of door al het negatieve nieuws over het coronavirus? Kom die stoel uit en beweeg. Wat ook rust in je hoofd kan brengen is iets te kiezen wat bij je past: boek lezen, yogales online, mediteren, kunst op je pc bekijken, een concert of ballet uitvoering via je pc bekijken. Of zoek iets waarbij jij je batterij weer mee kan opladen.
  • Stap 7 Realiseer je dat je niet de enige bent en dat het voor iedereen een uitdaging is om fit en vitaal te blijven. En kijk naar buiten, want de natuur trekt zich van niets en niemand iets aan. Buiten wordt het steeds lichter en het geluid van de vogels klinkt overal.

Dit artikel is geschreven door onze gasthoofdredacteur Eveline Bongaerts.

Reacties