In de spotlight: Jet Teunis van kinderkledingmerk JETPAQ

Foto: Margot van Kleef

Jet Teunis is eigenaresse van het vrolijke kinderkledingmerk JETPAQ. Haar label onderscheidt zich van concurrenten doordat ze rekening houdt met hoe kinderen zijn. ‘’Ik maak kleding waarin kinderen mogen ravotten en waarin ze zonder problemen in bomen kunnen klimmen.’’

Tijdens Jets studie aan ArtEz Fashion Designer in Arnhem koos ze er bewust voor af te studeren in de richt van kinderkleding. ‘’Ik heb geen kinderen, maar ik heb toch een uitgebreid kinderkledinglabel. Op de een of andere manier ontwerp ik liever outfits voor kinderen dan voor volwassenen. Ik besloot na mijn studie kleding te gaan maken dat weer echt voor kinderen is, dus geen ‘mini-volwassen kleding’. Kleding om in te ravotten, die vies mag worden en om in bomen te klimmen. Geheel geïnspireerd op kinderen en hun manier van denken en leven.’’ Nadat ze in 2013 was afgestudeerd, startte de ontwerpster direct JETPAQ. ‘’Die naam is bedacht door een van mijn achtjarige modellen. We verbasterden de spelling van het word jetpack een beetje en zo ontstond JETPAQ.’’

Jet Teunis
Jet Teunis

Unieke opdruk

Doorbreken in de fashionwereld is niet makkelijk. Toch heeft Jet het geflikt om niet alleen in Nederland naamsbekendheid op te bouwen; ze heeft ook verkooppunten in onder andere New York en Tokyo. ‘’Een merk bouwen kost een hoop tijd, maar we krijgen steeds meer naamsbekendheid. Er zijn zoveel baby- en kindermerkjes in de wereld dat het hard werken is om een plekje te veroveren op de markt. Maar de resultaten tonen aan dat we op de goede weg zijn.’’ Daarnaast probeert JETPAQ zich te onderscheiden van andere merken door elk item uniek te maken. Alle kledingstukken zijn met de hand geverfd, handmatig gezeefdrukt en uiteraard met liefde gemaakt. ‘’Doordat we de opdruk met de hand doen, is geen enkel kledingstuk helemaal egaal. Daardoor vind je bij ons nooit twee keer hetzelfde item. Daarnaast kan de kleding dus langer mee gaan, omdat deze zo is gemaakt dat kinderen zich er in kunnen uitleven; Er mag echt in geleefd worden.’’ Overigens zorgt deze techniek ervoor dat er minder water wordt verspild met het maken van het item. ‘’Ons gemiddelde kledingstuk verbruikt vijf liter water, terwijl een ander merk daar zo’n vijftig liter voor verbruikt.’’

JETPAQ
JETPAQ

Home collectie

Ondanks dat Jet alleen maar kinderkleding ontwerpt, krijgt ze veel vraag naar kleding voor volwassen. ‘’In de dameswinkel waar we verkopen, Coming Soon in Arnhem, kopen vrouwen regelmatig de grootste maat voor zichzelf. Aan de ene kant super leuk, aan de andere kant is de kleding echt speciaal ontworpen voor kinderen en denk ik dat bij dames andere details en vormen mooier en belangrijker zijn. Dat zet me wel aan het denken. Op dit moment hebben we net de home-collectie erbij, deze wordt in januari gelanceerd, dus het zou voor mij nog een beetje te veel zijn om nu ook voor vrouwen te gaan ontwerpen. Maar ik zou het wel super leuk en interessant vinden om vanuit de kindercollectie en met hetzelfde thema, een aantal dames-items te ontwerpen. Dus wie weet in de toekomst?’’

Reacties